שיר. שְׁמוֹנָה חֲלוֹמוֹת דְּהוּיִים שָׁקְעוּ בְּדָמִי אֶחָד עַל סוּסִים וְכוּ' אֶחָד עַל פְּלִישַׁת הַדְּרָרוֹת אֶחָד עַל מִנְסָרָה מְנֻפֶּצֶת עַל שֻׁלְחַן אָבִי אֶחָד עַל שְׁעוֹן קוּקִיָּה בְּפִנַּת גֶּרֶם מַדְרֵגוֹת אֶחָד עַל פִּנָּה חִיצוֹנִית שֶׁל קִיר שֶׁפַּעַם חִבַּקְתִּי אֶחָד עַל שָׁמַיִם מְחֻדְּדֵי בְּרָקִים בְּאֶמְצַע הַיּוֹם אֶחָד עַל מְצִיאוּת כָּל כָּךְ שׁוֹנָה שֶׁלֹּא הָיָה בִּי קוֹל אֶחָד עַל תְּהוֹם שֶׁבְּתַחְתִּיתָהּ מְאֻבְּנֵי דִּינוֹזָאוּרִים תַּחַת רִצְפָּה שְׁקוּפָה
עַד מָתַי נְחַפֵּשׂ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ הַצַּד הַפְּנִימִי שֶׁל הָעוֹר נֶחְרָךְ, זֶה עָמֹק יוֹתֵר מֵהָרְקָמוֹת הַקְּרוּעוֹת שֶׁבִּפְנִים, זֹאת צְוָחָה מֵהַדָּם כָּל פֵּרוֹת הֶהָדָר נוֹפְלִים מֵהָעֵץ כְּשֶׁאֲנִי עוֹבֶרֶת לְיָדָם הַצְּלִיל בָּאָזְנַיִם — רוּחַ רְחוֹקָה כדַּ נשְִׁברָּ פִּילִים נִכְחָדִים דְּבַר מָה גָּדוֹל מִכָּל הַנִּמְצָא נוטשֵׁ הוֹלְכִים לִישֹׁן.
קטע מסיפור. השבוע שלפני כן: ג'ונה והיא יושבים על המרפסת בבית ההורים וסופרים מפרשיות בים. "השמיים אדומים," היא מתארת לו. "הצרחות שאתה שומע הן שחפים." "איב," הוא מגחך, "זה נשמע כמו מיצקה כשהיא מיוחמת." הם צוחקים. "טיפש", היא שולחת אליו יד. עורו החם מוכר לה; הצלקת הגסה הנמתחת ברוך תחת סנטרו, מהיום בו בעטה בו בסלון הבית כשהיו בני שמונה. "שכחתי!" בכתה, כשהוריהם רצו אל הסלון בצעקות. "שכחתי שהוא...". היא זוכרת יותר מכול את המבט בעיניו הריקות. "שכחת?", הוא חייך; סנטרו נוטף דם ועיניו הולכות ומתמלאות. "שכחת שאני...?" עכשיו הם יושבים על מרפסת הבית, והיא אוחזת בידו ומתארת את השמיים, השחפים הצועקים, המפרשיות. "אם הייתי צורחת ככה", היא לוחשת, "מה היית חושב?" הוא שותק לרגע. "שאת משוגעת." עוד שתיקה. "אבל למה שתצרחי ככה?" "אני..." "הייתי בא אלייך." הוא מפנה אליה את מבטו הריק־מלא )או להפך(. "הייתי תופס קו 18 ובא.״ "ומה היית עושה?" ג'ונה שותק. הם מסתכלים — שניהם — אל השמיים השוקעים באודם. היא מניחה שוב יד על ידו; הגיע הזמן להיכנס הביתה. * מלטינית — האיכות התודעתית, שאינה ניתנת לכימות או מדידה. "הייתי בא", הוא לוחש, לבסוף. "זה מה שהייתי עושה. הייתי פשוט בא.״ * היום הראשון: ביום החמישים ושלושה להיכרותם אדם נפרד ממנה. "אני לא יכול לתת לך את מה שאת מחפשת", הוא אמר, נמשיו ושערו הכתום בוערים בשמש. המילים האלו וגלידת מנגו נזלו מהלשון שלו; נדבקות שתיהן לאוויר החם. סלע אנדרומדה היא חשבה, כשהסתכלה על האבן העירומה הדוקרת את הים היפואי; הסלע אליו נקשרה האישה כדי שכמעט תיאכל על ידי המפלצת.* כמעט.
היום השני: מי שפתח עבורה את החשבון ב"קווליה" הוא בכלל סימון ממחלקת השיווק. הוא הראשון שהתקשרה אליו מהחומה ביפו, אפופת מנגו, רוח ודמעות; והוא אסף אותה עם הקטנוע שלו, עוזב את בן זוגו שיילך ברגל באמצע הדייט. מה שלום אדם? בסוף אותו ערב רווי גלידה־על־הספה־בבית, נתנה לו את כרטיס האשראי שלה כדי שיעשה לה הזמנת ניחומים משיין. בערב כבר קיבלה אישור על הצטרפותה. העולם כמו שמעולם לא ראית אותו לפני כן... ברוכה הבאה! שם משתמש: מדוזה * אנדרומדה — נסיכה מהמיתולוגיה היוונית, שעל־פי האגדה נקשרה על ידי אביה קפאוס לסלע בים של יפו, כקורבן למפלצת ים. פרסאוס, בנו של זאוס, עבר שם במקרה והתאהב בה — נלחם במפלצת והרג אותה על ידי הפיכתה לאבן באמצעות ראשה הכרות של מדוזה, שחרר את אנדרומדה ונשא אותה לאשה בברכת קפאוס. "מדוזה?" סימסה לו. 22:58 . "לא תתחרטי!". 23:12 . היא נשענה על הכריות הכתומות. כוס יין, קיר בטון חשוף; שטיח רקום, כיריים חשמליות. חשבון הארנונה, זמזום המקרר, שקט. מה שלום אדם? בשבוע שעבר סירב הבנק להרחיב את המסגרת שלה, מוסיף ריבית למינוס ההולך ומעמיק. גם עוד חמישים שקלים לחודש זה משהו חשבה. *
קטע מסיפור. זה לא עובד כך, אין דרך לדעת מה אדם, ולהזיק או להועיל לו, זה פלונטר של חלקיקים שמסתבכים בתוך עצמם, ובכל זאת נחלצים, זה פלא, נס, שבכלל דבר יוצא מזה, מה שמביא להרהורים, מה החומר הזה, אלאס, שהכול עשוי ממנו, מה התשתית שמכוננת אותו? האם הריצו הרבה סימולציות ובסוף קבעו אותו, שמתוך עותקים רבים אחד יניב משהו? אבל מה ודבר הם חלק מהחומר הזה, הייתה צורה היולית, קדמונית של הדברים שבנתה אותם כדברים? מה הוא הדף החלק, החומר החלק, שבאופן גס ומצומצם אנו מבינים כדבר, כמהות? * יסלח לי אלוהים אם פגעתי בצדיק גדול כמוך. אמרת. קשה להאמין שאחזת את ליבי בעדינות במלקחיים וגם הן העדינות רופפות כל כך. אם הלכת תבורך בבואך ובלכתך. המושג, הנהיר שאנו חווים הוא אף לא דבר, ממשות שמבקשת לגעת במקום רך. העקבות שהותרת הן הסבך, הדבר הסגור שזורה מילים, אדווה שמתקדמת לאינסוף במרחב סופי, חלל אנושי שממאן ללבוש צורה, כדור גדול זורח, רחוק ממגע, מגשמיות, העומק הבלתי מדיד, הנפרע ממושגי האובייקט, של השאיפה, גרגירי האור שנוצצים באפלת שורשי הנשיפה...
אני יחידת מידע, כשיחידת מידע היא מושג בשפה, גופיף בדבר ההווה שאני חלק ממנו, האנושי, ספק אם השפה עשויה לתפוס את הדבר שמכונן את השפה, שעושה את המושגים ספציפיים, מושג הספציפיות ערטילאי למדי. מה מעניק לשפה תוקף, לממשות ממש? מה צר צורה להיות כפי שהינה ומתבל אותה בתבלין שמגדיר אותה כצורה, כצורה הזו? האם שפה היא אבן שפה, מקטע באיזה מעבר של אוסף אורגניזמים, יצורים חד־תאיים ורב־תאיים, במבוך רב־שכבתי, רב־תכליתי? ואולי היא, השפה, הוא, המבוך עצמו, מין התהוות, לבישת צורה, שמכוננת תוואי, קונטור, והיא תוכנו? אנו מתקיימים מתוקף אלסטיות של המרחב, כלומר שלנו עצמנו, והתהייה האם המרחב באמת גמיש, מהי גמישות, האם אפשרי חלל שהוא מארג של אינספור צירופים, דבר גמיש, היא התהייה הקיומית. * אדם הוא גזע, מילותיו הן ענפים, תלויים בהן עלים ועלעלים, כמו תלוי בחלל פשר גדול, בתוך אטמוספירה הבילה, אילמת. עצמות היש היא פעפוע, ציפור היא השראה להיתכנות, לדרך בה אנו מבליחים מתוך עצמנו, למושג הערטילאי של נפש. למעשה אדם איננו דבר, אדם הוא תווך, מחשבה, ידידות, תקווה. *
קטע מתוך מאמר המערכת. המלחמה הולכת ונמשכת — הבה נהיה נכונים דברי המערכת המופיעים כאן נכתבים לפני הופעת הגיליון ב־ 1.10.2024 , והזמנים בהם אנחנו נמצאים משתנים אפילו יותר מהשתנותם ה"רגילה"; אבל נראה לי כי הם יהיו תקפים זמן רב. מראשית העם העברי המסופרת במקרא, יש לאיש הרוח מעמד מיוחד: משה הוא "רבנו" ולא "מלכנו". דוד ושלמה אינם רק מלכים, אלא יוצרים מהוללים שהונצחו בתנ"ך. במסורת היהודית דוד הוא איש תהילים, שלמה המלך היא איש משלי, קהלת ושיר השירים. ובהמשך — התַּנָּאִים ואחריהם האמוראים עוסקים גם בספרות. ועוד כוח מיוחד של יצירה, של ספרות, ניכר בהיסטוריה של עם ישראל — דרך משוררי ימי הביניים העבריים, דרך מדרשים שונים ומגוונים, שאין כאן מקום לפרטם. לעם הרוח המנהיג הוא איש רוח, שהוא בין השאר יוצר. לסופר הכותב עברית מעמד מיוחד מראשית ההתעוררות של הלאומיות העברית החילונית בתנועת ההשכלה העברית שמראשית המאה ה־ 19 . היוצר בא במקום הרב המנהיג הקהילתי, שבא במקום חכמי ישראל בכל הדורות שמאז המשנה, שבאו במקום הנביא ואיש הרוח. הציונות, משלהי המאה ה־ 19 , העמידה את היוצר כמנהיג רוחני, לצד המנהיג הפוליטי. אין להבדיל בין הרצל הסופר לבין הרצל המדינאי. השואה קטעה את כל ההיסטוריה היהודית והעברית ושינתה אותה. שינוי אחד היה חזרה אל מחשבה לאומית של תקומה, ששיאו ספרות דור הפלמ"ח המלווה את המאבק על קום המדינה, עד קום המדינה ועד בכלל. יוצרי דור הפלמ"ח, ובראשם משה שמיר, העמידו עצמם כמורי דרך חיוביים, כתבו יצירות מנחות לפרוץ נתיבות לאומיים. גדול המשוררים העבריים בשירה העברית החדשה, נתן אלתרמן, לצד היותו גאון פיגורטיבי שיצר עולם שלא יישכח, הוא גם איש רוח הכותב מיתוס ואתוס חיוביים.
השינוי למחשבה לאומית של תקומה נמשך פחות מדור אחד, באמצע המאה העשרים. הוא קטע חלקית וזמנית בלבד את ההליך העיקרי בספרות העברית, כמעט משלהי המאה ה־ 19 — הליך של דימוי עצמי בו הלכו והתבססו תפישת אשמה עצמית, התעמקות בייסורי נפש, ותהומות של אין מוצא. ספרות ההשכלה האירופית מסתיימת, בשלהי המאה ה־ 18 , במהפכת ריאליזם חברתי וריאליזם פסיכולוגי — מכאן, ובמהפכה רומנטית — מכאן. מול זחיחות הדעת של ההשכלה האירופית, מגלה המודרניזם, משהוא מתחיל להיווצר באירופה, את תהומות הנפש, את עוצמת הרגש ואת מורכבות היומיום. אלה יוצרים גם את התלישות, את השבר הנפשי של האדם המודרני, המתלבט גם במעמקיו. מודלים אלה בדיוק מופיעים לאחר מאה שנים, בשלהי המאה ה־ 19 , באדם העברי הלאומי החילוני: מהפכה של אין־אונים פסיכולוגית, מהפכה של רגשות המתנגשים ביניהם. מהפכה של עושר פנימי הגורם גם לעקרות נפשית וגם לעקרות מעשית. זה נמצא לא מעט אצל כל יוצרי העת החדשה העבריים; בוודאי. י. ח. ברנר עם ה'שכול וכישלון' שלו. בכל מקרה, לאחר אתנחתא לא ארוכה של ספרות דור הפלמ"ח, המבטאת תקווה, אופטימיות חברתית ואישית, חוזרים הדכדוך, ההאשמה העצמית, חוסר המוצא, ומופיעים בספרות העברית גם בשירה הישראלית וגם בסיפורת. מראשית הציונות כמעט, וביתר שאת — משנות החמישים של המאה העשרים, אפשר לומר, כי הספרות הישראלית רושמת על הקיר באותיות ענק את ההתפוררות העצמית, האישית וגם החברתית. במילים אחרות: בספרות הישראלית ההתפוררות העצמית כתובה מראשית התחייה הציונית, וביתר שאת — כמעט מקום המדינה. העיניים שלנו לא ראו מה כתוב נכחנו בספרות. המלחמה ההולכת ונמשכת מזה קרוב לשנה חושפת כתובת חורבן זו בחדות שלא מאפשרת לא לראות אותה. צאו לדרך, וגם כתבו ושלחו לי. קריאה מהנה. אורציון ברתנא